Bergamo

søndag 19. oktober 2008

Langhelg i Bergamo

Da har vi hatt en alldeles avslappende og deilig helg i Bergamo i nord-Italia.

Torsdag pakket vi sakene våre i bilen og dro sørover til Torp flyplass sammen med Aasbjørn og Galina. Bergamo var dagens mål! Jeg har gledet meg til denne turen siden vi bestilte, deilig å komme seg litt bort fra hverdagen og bare være turist å leve late dager.

Her sitter vi på flyplassen på Torp og er helt i feriemodus...hehe

Torsdag...
...ankom vi hotell Exelsior San Marco hvor vi ble palssert i 4. etg. Flott hotell med fine rom og en frokostsal med stil (og avkjølt champagne til frokost!))

Vel vel - etter utpakking på rommet gikk vi ut for å se litt på området i nærheten. Inntrykket var mange gamle store bygninger, flott dekorerte butikkvinduer, små fortauskafeer og spisesteder - og mange scootere!

Vårt reisefølge hadde vært i Bergamo før, så de hadde forslag på spisested på kvelden - Taverna Valltellinese. Her hadde de en helt nydelig rett som bestod av tynt kjøtt rullet rundt en pinne, grilla og nydelig krydra!
Og jeg kan bare si - dette var en virkelig høydare!!

Fredag...

...var det gamlebyen i Bergamo som skulle oppleves. Den ligger på en høyde nord i byen, ikke langt fra hotellet (mot alpene). For å komme dit måtte man enten busse, eller ta en bane (ala Fløybanen). Med min hydeskrekk var jeg litt spent, men det gikk helt fint! Det var utrulig bratt oppover, særlig øverst - men vi kom oss da trygt både opp og ned.

Å komme opp til gamlebyen var som en helt annen verden! Det var virkelig som å vandre rundt i middelalderen, hadde det ikke vært for folk og biler.

Virkelig gamle bygninger, smale smug og brostein i både gater og trapper.

Vi fant en kirke vi måtte inn i og bese - "The Colleoni Chapel". Denne kirken er fra tidlig 1600-tall og helt utrolig dekorert innvendig!

Jeg kunne fortalt masse mer herfra men tar kun med at det var her jeg spiste min første italienske pizza...dette var noe annet enn pizzaer hjemme ja!!

Lørdag...
...var det Milano som sto for tur. Været var ikke av det beste, surt og kaldt! Men - er man på tur i oktober må man jo bare regne med litt surt vær. Vi tok nå bussen dit - en times kjøretur fra Bergamo. Vel framme fant vi ut at en sightseeig-tur er det smarteste - her får man sett mye på relativt kort tid uten å traske rundt på måfå.

Vi gikk av bussen ved Duomo di Milano (Domkirken) - et utrulig vakkert syn!! Vi måtte jo inn der en tur og - et overveldende syn det og!
Videre så måtte vi jo få med oss litt shopping - dvs vi nøyde oss med å se på utstillingsvinduene.

Rett ved Duomo fant vi Galleria Vittorio Emanuele som var et skikkelig motemekka for de klesbevisste! Og der er ikke helt jeg for å si det mildt...hehe...
Du store allverden - for noen utstillinger - og for noe priser! Vi nøyde oss med å se ;)

Men vi fant oss nå et spisested - det ble nok den dyretse lunsjen på denne turen.

Men litt må man jo unne seg ;) På "Galleria Cafe Rastaurant & Pizza ble det en pastarett for min del - nydelig! Så en kopp Cappuccino og Timarisu til dessert.

Jeg må bare vise bildet av kaffekoppen - kelnern serverte oss damene først selvfølgelige - se her:

Søndag...
...og avreisedag. men først hadde vi noen timer til rådighet siden flyet ikke gikk før ved 18-tiden.

En stor ting (spesielt for sportsinterresserte) som skjedde i Bergamo denne dagen var

Maraton '08 som ble arrangert rett på nedsiden av hotellet. Rundt sånne arranngementer skjer det mye, boder med allslags sportstøy til salgs, noen var utkledde som klovner og andre artige figurer, en artig figur med flosshatt sto og solgte lodd, masse musikk, boder med balolonger og småting til ungene - osv osv

Til slutt et helt nydelig bilde fra flyturen hjem - her ser vi Alpene stikker opp av skydekket!