Florida 2016

Da er Florida2016 i gang!
05.03.2016

Vi måtte jo reise fra denne nydlingen her da, men med hus- og kattepasser på plass var jo det null problem :)

Rasmus vil være med på tur!

Turen starta med litt ymse beskjeder fra Norwegian, først med 4,5 time forsinkelse og etter hvert nye beskjeder. Vi kom oss vel avgårede 1,5 time etter skjema men det var jo helt innafor!

Gate F18

Dette er vår 4. tur til Florida, men først gang direkte flyvning til Orlando. Deilig å tenke på at vi slapp mellomlanding og stress med å rekke neste fly!

Vel framme i Orlando var det å komme seg til hotell i nærheten for overnatting - litt mat og så rett i seng etter en lang reisedag.

Ny dag og nye muligheter!
Men først frokost på hotellet - turens første måltid i dette store landet! Her er måltidene store nok, så mett blir man og vel så det.
Kraftfrokost!

Dagens mål er St. Augustine litt lenger nord på østkysten.

**************************************************************************************************************************
06.03.2016

Vi ankom St Augustine på tidlig ettermiddag.

Middagen inntok vi på OC. Whites, maten var "så der" - men godt drikke hadde de!

...som ble avslutta med litt levende musikk. Et hyggelig sted med god stemning!

07.03.2016

Første hele dag i St.Augustine opprant helt nydelig med soloppgangen, om enn noe kjølig.

Kun 10 grader ved soloppgang. Men det blir nok deilig utover dagen! Vi ankom i går utpå dagen så da ble det mest å finne noe å spise og få innlosjert seg.

Men altså i dag, våknet grytidlig og fikk med meg soloppgangen! Den var minst like fantastisk som den jeg har sett på bilder herfra!

Her er hotellet vårt, et veldig hyggelig lite hotell med vannet rett over gata, og ikke minst et kjempehyggelig personale!

Vi gikk litt rundt og fant statue av grunnleggeren: "The discoverer of Florida Juan Ponce de Leon landed near this spot 1513".

Dette ble dagen for å gjøre seg litt kjent, så vi gikk mot gågata som vi ble anbefalt. Deilig med en bilfri gate! Vi gikk forbi flere gamle hus - her er et av dem:

---og her er et til:

Her har vi den eldste skolen i St Augustine:

08.03.2016

Ny vakker dag - og en del varmere fra morran!

I går kjøpte vi billetter til å ta en Trolley  - en hop-on-hop-off liten sak som kunne frakte oss rundt i gamlebyen. Sjåføren var også guide så her fikk man endel historikk i tillegg til å få hvilt beina.
Det ble en liten tur i går for så en lengre tur i dag.

Det ble en rimelig lang gå-tur i dag, opp til Ripleys Believe it or not Museum. Her var det alt mulig rart man kan tenke seg, og ikke tenke seg! Det ble ikke mange bilder herfra, men de har en nettside her med noen bilder: http://www.ripleys.com/staugustine/odditorium/

Mine bilder av/fra museet:

En liten pust i bakken mens vi venter på Trolley-bussen til sentrum

Nedover til sentrum passerte vi mye vegetasjon som slike trær:

Potters Wax Museum - Americas first wax museum

09.03.2016

Dagens hoved-utflukt er "The Alligator-farm" - må jo ta en titt på de svære beista!

I går ankom Laila og gubben vårt herlige hotell Westfront med et hovedønske: Alligatorfarm!
...for å se alligatorer og ikke minst de store fuglene som holdt til der. Alligatorerne var det kontoll på, mens fuglene var et frivillig innslag. Men det ble også god tid til å vandre litt rundt i Old Town.

Legger ut noen av bildene under her:

Ja her ligger dem - besidat - og soler seg!

Dette var den største - en skikkelig sværing!

Store skilpadder var det flere av

Så var det fuglene - fantastisk å se!!
I et stort tre hekker det mange:

10.03.2016
I dag gikk ferden sør-vestover - til St. Petersburg.
Jeg har hørt mye om denne byen, særlig om Dalimuseet, som skal være et av de største av sitt slag i verden - så forventningene var store!

Men først var det å finne hotell Mansion - TomTom infridde og viste oss veien! Et søtt lite hotell, men en litt merkelig betjening.

The Mansion, St Petersburg
Vi kom vel sånn i 1:30-tiden, døren var åpen så vi kom inn i en tom resepsjon. Det kom folk da vi ropte, som ba oss komme tilbake kl 15 siden innsjekking startet først da. Jaja tenkte vi, fikk parkert bilen og gikk en tur ned mot havneområdet for en lunsj.

Vi fant en italiensk restaurant og hadde en deilig lunsj. Mens vi satt der hørte vi heftig motordur og lurte på hva det var, var det båtrace (satt jo rett ved havna), gocart-race - eller hva? Nuvel - vi rusla opp mot hotellet igjen og traff en kar som sjekka oss inn. Han var fransk og snakket som en foss - på gebrokkent engelsk - men jeg greide da å henge med på det han sa. Jeg spurte om det var mulig å bestille frokost til neste dag (dette var ikke inkludert selv om det var Bed and Breakfast...). Joda, han noterte oss opp.

Vel oppe på rommet i 2. etg (med alle kofferter...drass drass) så vi et stort rom - fornøyd med det!

En rask dusj for å gå ned til havneområdet igjen for å finne Dali-museet. Vi spurte denne franske i resepsjonen - han pekte ut retningen og sa at det var bare å spørre folk om veien, alle visste hvor det var. (Litt i stuss over den forklaringen forsåvidt).

Kort fortalt: Det viste seg at Dali-museet var stengt hele helgenpå grunn av et stort bil-race nær havneområdet! Nedtur!

For meg var hele havneområdet såpass støy-forurensa at det nok ødela opplevelsen - det nytta faktisk ikke å prate sammen i stor omkrets rundt det avstengte området, som også innbefattet Dali-museet. Men vi gikk litt rundt og fikk tatt noen få bilder. Tok en deilig italiensk middag på Bellabrava før vi ruslet opp til hotellet igjen - det ble tidlig kveld!

Legger ut litt bilder fra byen under her:

11.03.2016

Ny dag - nye muligheter!!

Må jo også ta med: Neste morgen var det ingen frokost klar ved avtalt tid. Da vi spurte etter frokost så den franske ut som et spørsmålstegn - sa han hadde notert frokost på en lapp men ikke hvem som hadde bestilt. Han lurte på hvem vi hadde bestilt til... Han fikk nå laga en frokost til oss, men nok en pussig opplevelse på dette hotellet...

De startet med treningsrundet nede ved havna allerede kl 8 om morgenen - så vi kunne tenke oss å komme oss videre på ferden etter frokost. Vi fortalte hotellverten om dette, regna med at det var greit for han å vite at havneområdet inkl. Dali-museet var avstengt. Dette visste han ingenting om (sa han).

Ferden gikk så til Sarasota og St. Armands circle, som ligger på en key ute ved havet. Der har vi vært før så vi visste litt om hvordan det var der. Et område med mange butikker, kafeer og restauranter.

Etter å ha vandret litt rundt der var det tid for lunsj. Vi fant et deilig sted med sjømat - Crab and Fin -  og bord i skyggen! Nydelig sjømat - reker på Bjørn og Grouper på meg!

Grouper with french fries

Shrimps

Maten nøt vi til pianomusikk - det sto et piano rett ved bordet vårt:

Ja her sitter man da - og venter...og venter...

Bjørn og John Ringling - Bjørn til venstre!

Så - farvel St. Armands Key!

19.03.2016
Hjemreisedagen! (Det varsles om flere bilder over de neste dagene!)

Reiseruta: Orlando - St. Augustine - St. Petersburg - Tampa - Englewood . Solomons Castle - Myakka River Park - Orlando