Tromsø 2013

tirsdag 7. mai 2013

Vår-tur til Tromsø 1. dag

Ja så var det blitt mai og vår tur nordover. Siden Erik har hengitt seg til en studenttilværelse der nord så ville vi benytte anledningen til å ta en tur nordover. Dette blir min første tur til Nord-Norge (stor skam og på høy tid, jeg vet!) så dette blir en helt ny opplevelse.

Reiseruta var: Biltur til Drammen med Nina som sjåfør - Flytoget til Gardemoen - Fly til Tromsø - Leiebil til hotellet.

Her er utsikten en liten stund etter avgang i sør...

...og sånn så det ut litt før landing i Tromsø...
MEN! Det var slett ikke så kaldt eller snørikt som jeg så for meg på forhånd - trur vi får et fint opphold jeg!

Etter at vi plukket opp Erik på Kvaløya, innsjekking på hotellet og bilen fikk parkeringsplassen sin gikk vi en tur i sentrum både for å få en matbit og for å orientere oss litt. Hurtigruta lå til kai, vi gikk forbi Vår Frues Kirke og bort til det flott folkebiblioteket (misunnelig!) - måtte jo bortom lokalsamlingen der. Ishavskatedralen så vi langt i det fjerne, må nok komme nærmere innpå den en dag.

Så fant vi tilbake til bilen - en splitt ny Toyota Auris Hybrid med den minste girspaken vi noen gang har sett! Nuvel - en tur til Universitetsområdet måtte vi jo, så en tur til et stort kjøpesenter før vi kjørte Erik til hybel og oss selv til hotellrom.

Legger ut dagens bilder under her

Bilen vår de neste 4 dager

Tromsø Bibliotek - et moderne ytre!

En liten del av lokalsamlingen
Hurtigruta Richard With

Ishavskatedralen i det fjerne

Måtte jo teste det lokale ølet!

Tromsø Jernbanestasjon...eeeh....evt byens mest populære pub (sier de selv)

onsdag 8. mai 2013

Vår-tur til Tromsø 2. dag

Ja denne dagen opplevde vi flere værtyper: Sol, regn, snø...så litt mer regn, opphold og til slutt enda mer regn.. Så da bestemte vi oss for å kjøre litt rundt siden det i morgen er meldt finere vær og vi da kommer til å være mer ute.

Avtalen var å hente Erik på universitetet etter formiddagens forelesning. Der befinner jo også Statsarkivet seg og et besøk der var et av mine "må gjøre". Jeg blogget om mitt korte besøk der på hovedbloggen min: Statsarkivet i Tromsø

Ellers er bilkjøring i Tromsø viet endel tunellkjøring

Inn i tunellen...
... og ut av tunellen...
En tur til Ishavskatedralen måtte vi også ta, flott bygning! Vi var også oppom den midlertidig stengte fjellheisen, men en tur med denne fristet ikke i dette været - ja egentlig liker jeg meg best på bakken likevel så det var igrunnen helt greit.
Ishavskatedralen

Så en tur innom Polaria - og der var det flott!! Utstilling av det polare livet til fisker og dyr - pluss at vi fikk med oss mating av selene. De ble ikke bare matet men det var og en oppvisning i kunster de hadde lært med å hoppe og hente baller osv på kommando. Artig å se!

Steinbit
Sel hopper etter ball!

Souvernirdyra

Dagen ble avsluttet med et alldeles herlig måltid på Skarven og en tur innom Rorbua før det atter var kveld, og nesten like lyst som om dagen.

torsdag 9. mai 2013

Vår-tur til Tromsø 3. dag

Da vi sto opp i dag var det knall sol!! Ikke en sky i sikte!
Herlig - da var det bare å komme seg ut etter frokost. Litt kaldt i lufta var det riktignok, men vi tok oss en runde rundt i sentrum i gater vi enda ikke hadde gått i. Stadig nye gater og ikke minst bygninger å se. Jeg ser at sentrum fortsatt har endel av den eldre trehusbebyggelsen, innimellom mer moderne bygg. Det virker og som om det fleste trehusene er bra vedlikeholdt utvendig - sånt liker jeg :)

Dagens plan med lunsj på Aunegården falt i fisk, siden de holdt stengt - er jo tross alt Kristi Himmelfartsdag i dag. Men vi prøver igjen i morgen!

En annen av denne dagens planer var en tur til Trømsø Museum aka Universitetsmuseet som ligger helt sør på Tromsøya. Dit ville Erik og gjerne være med så vi var 3 søringer som troppa opp på museet. Der var det flere avdelinger, museet består av to vitenskapelige seksjoner: seksjon for naturvitenskap og seksjon for kulturvitenskap.

De har også en utstilling som heter "Den lengste reisen 1940-1945". Kongefamilien måtte reise i eksil under den andre verdenskrig. I denne utstillingen opplever vi den dramatiske flukten, oppholdet i utlandet og hjemkomsten til Norge.

Det var også en samisk utstilling som gjorde et visst inntrykk De har jo ikke en historikk man kan være stolt av, for å si det mildt...

Vi kjørte og en liten tur sørover på fastlandet - og for noen hvite fjelltopper - det var bare helt fantastisk å se!!

Så avsluttet vi kvelden sammen med Aina (redaktør i Slekt og Data) som og er i Tromsø denne uke - helt tilfeldig at det var samme uke som oss. Veldig hyggelig å møte en jeg kjente her langt nord!